Stránky

12. júna 2016

Talianska pečivová romanca


Pečenie bezlepkového chleba alebo pečiva bolo u mňa vždy tak trochu o rafinovanosti a dôkladnom premýšľaní nad pomermi surovín, ako čo urobiť, aby mi chlieb či pečivo nielen vyšlo, ale aj chutilo. Máte s tým tiež skúsenosť? Raz chlieb vyjde perfektne, no chuťovo sa podobá gumeným podrážkam alebo naopak chutí vynikajúco, no tvar chlebu pripomína len pri obrovskej dávke fantázii. 

Recept na focacciu mám už dlho, no musím sa priznať, že mi nikdy predtým nenapadlo ju upiecť. A pri tom je to tak jednoduchý a úžasne variabilný recept, pretože si ju môžete upiecť s čím len chcete, na čo máte chuť alebo doma v špajzi. Som veľmi rada, že aj ja som dozrela na tento recept, aj napriek tomu, že dnes som sa ním iba inšpirovala. A keďže mám akúsi mániu v upravovaní receptúr, zamenila som obyčajné droždie za úžasný kvások. Je pravda, že tá moja focaccia nemá tie diery, pre ktoré je focaccia známa (to päsťovanie Lorraine Pascal do cesta v jednom z jej TV receptov je ozaj fascinujúce a verím, že aj v mnohom uvoľňujúce ;) ), ale tvarom a spôsobom pečenia sa jej podobá viac než dosť. 

V recepte som použila svoj domáci kvások z bezlepkovej múky (recept nájdete hneď na ďalšej strane), no ak ste sem prišli len pre inšpiráciu, potom určite využite jednu z internetových kváskových máp (kde ma mimochodom s mojim bezlepkovým kváskom tiež nájdete), kde nájdete rôznych výrobcov kvásku a ich receptov na kváskové chleby, a zadovážte si špaldový či ražný  kvások, tie však už nie sú bezlepkové. No už nech pečiete s normálnym, či bezlepkovým kváskom, pečenie s ním je vždy zážitok. Nielen výsledok, ktorého chuť som si zamilovala už pred pár rokmi, ale aj celá príprava je nezvyčajná a a nesie sa v akomsi čarovnom duchu. A to sme ešte nezačali hovoriť o všetkých zdraviu prospešných výhodách kvásku.

Výhoda tohto receptu je, že je nielen bez lepku, ale aj bez mlieka či vajec, čo určite ulahodí mnohým alergikom a taktiež aj "fajnšmekrom", ktorí holdujú zdravej strave a domácemu pečeniu.

Keby som mala opísať tento recept pár slovami, tak by to bol najlepší chlebový chuťový zážitok, ktorý dokážem jesť neustále. 


Bezlepková  kvásková focaccia s kôprom


Na 1 plech (alebo 9 väčších kúskov) budeme potrebovať:

kvások:
150 g bezlepkového kvásku
300 g bezlepkovej múky
250 - 300 ml vody

300 g bezlepkovej múky
400 ml vody
1 PL jablčnej vlákniny
1 PL rasce
1 ČL xantánovej alebo guarovej gumy
1 ČL soli 
1 PL olivového oleja + na vymazanie formy

kôprová obmena:
2 hrste (alebo aj viac) čerstvého sekaného kôpru 
8 strúčikov cesnaku
1 PL ľanových semienok

1. Kvások si pripravíme deň vopred. Múku, kvások a vodu vymiešame na hladkú kašu. Zabalíme do fólie a necháme aspoň 12 h najviac však 24 h kysnúť pri izbovej teplote. Kvások by mal zdvojnásobiť svoj objem a na povrchu sa ukázať malé bublinky. 

2. Múku zmiešame s jablčnou vlákninou, rascou, semienkami, gumou a soľou. Hotový kvások zmiešame s olejom a vodou a múčnou zmesou. Vymiešame na hladké cesto a zapracujeme kôpor a pretlačený cesnak. 

3. Plech vystelieme papierom na pečenie, ktorý potrieme olivovým olejom. Cesto vylejem na pripravený plech, zakryjeme fóliou a necháme kysnúť ešte aspoň 1 h. 

4. Plech s cestom vložíme do studenej rúry, ktorú nastavíme na 160°C a zapneme. Na spodok rúry vložíme spolu s plechom metalovú misku s vodou, ktorá nám zabezpečí potrebnú vlhkosť počas pečenia. (Ak máme rúru s parným programom, nastavíme si pečenie s parou, ktorú nastavíme ale len na 50 % výkon)

5. Focacciu pečieme 1 - 1,5 h. Hotovú necháme vychladnúť na mriežke. 


TIP: K naše focaccii sa výborne hodia rôzne pomazánky. No a keďže sezóna kôpru je v plnom prúde, tak tú ozajstnú kôprovú chuť nezvýrazní nič lepšie ako nátierka s kôprom. Zmiešame mäkký tvaroh, tavený syr a nasekaný kôpor (všetko podľa chuti) a dochutíme mletým čiernym korením a soľou.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára