Stránky

25. apríla 2017

Bezlepková parená buchtička


 
Pamätám si, že keď som bola malá, tak ich k nám pravidelne chodila robiť moja starká. A ako to bolo vždy, motala som sa okolo všetkého, čo sa mihlo v kuchyni a tak som sa naučila robiť aj tieto parené buchty od mojej starkej. 


Ono to vlastne žiadna veda nie je, ale moja starká mala vždy okolo seba akési čaro, keď varila. Možno som to tak len vnímala a možno to tak aj naozaj bolo. Najviac som zbožňovala buchtičky na sladko – plnené slivkovým kompótom, no už  som ich skúšala naplniť aj kadečím iným. Výborné sú napríklad  plnené mäsom alebo kyslou kapustou či dokonca dusenou zeleninou. 


Ak sa vám však do plnenie buchtičiek príliš nechce, pokojne si z cesta pripravte väčší bochník a ten naparte – takáto fajnová domáca parená buchta je výborná ako s džemom, tak aj k segedínskej kapuste. 
 

Na 2 menšie knedle alebo 16 plnených buchtičiek budeme potrebovať:


Čas prípravy: 20 min + kysnutie                                Čas varenia: 15 – 30 min


500 g bezlepkovej múky

1 ČL xantánovej gumy

1 PL jablčnej vlákniny

2 PL cukru

½ ČL soli

400 ml teplej vody

42 g (1 kocka) čerstvého droždia

Cca 500 g zaváraného scedeného ovocia (nemusí byť)

1. V miske zmiešame múku, xantánovú gumu, vlákninu, 1 PL cukru a soľ.
2. V teplej vode rozmiešame 1 PL cukru a čerstvé droždie. Necháme na teplom mieste asi 5 minút kysnúť. 
3. V múčnej zmesi spravíme do stredu jamku, do ktorej vylejeme vykysnutý kvások. Ručným mixérom všetko vymiešame na hladké cesto, prikryjeme vrchnákom z misky alebo fóliou a necháme asi 30 minút kysnúť na teplom mieste.
4. Medzitým si vo veľkom hrnci zohrejeme vodu do ktorej vložíme naparovacie sitko. (Ja používam starú metódu, ktorú ma naučila starká a to tak, že hrniec naplním do polovice horúcou vodou a cez vrch hrnca natiahnem čistú plátenú plienku, ktorú z vonku uviažem špagátikom na pevno - plienka musí byť napnutá. Prikryjem veľkou plastovou misou a vodu v hrnci nechám znovu zovrieť.)


 5. Vykysnuté cesto znovu v miske premiešame a preložíme na pomúčenú dosku na vaľkanie. Cesto ešte premiesime a rozdelíme na 16 malých buchtičiek, ktoré naplníme zaváraným ovocím a necháme asi 3 - 5 minút podkysnúť. Opatrne odkryjeme hrniec s vriacou vodou, na sitko alebo plienku poukladáme 4 – 5 buchtičiek a uvaríme.
6.  Hotové buchtičky potrieme olivovým olejom, aby sa nám nezlepili a môžeme podávať poliate maslom a posypané kakaom.



TIP NA PRÍPRAVU


Na veľkú parenú knedľu si hotové vykysnuté a vymiesené cesto rozdelíme podľa veľkosti nášho hrnca na 1 -2 bochníky. Každý poprášime vodou a necháme asi 10 minút na doske podkysnúť. Uložíme na naparovacie sitko alebo plienku a naparujeme 30 – 35 minút. Je veľmi dôležité aby sme v hrnci mali stále vodu, preto ju kontrolujeme približne každých 10 min a to tak, že ju jednoducho doplníme novou horúcou vodou. 


Ak by ste chceli ozvláštniť aj parené buchtičky či parenú knedľu, pokojne si do cesta na sladké buchtičky zamiešajte 1 ČL mletej škorice a na slané 1 hrsť čerstvých byliniek. 

Krásne vyjedanie kamoškovia moji! :)

S láskou

Vaša Peťa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára