Stránky

26. októbra 2016

Tekuté triky na jesennú imunitu


Milujem čas jesene a to som vám hádam napísala už aj viackrát. No aj napriek tomu, že jeseň je nádherná, prináša so sebou okrem pestrých farieb aj chlad a s ním prechladnutia či nebodaj aj chrípku. Sama za seba sa musím priznať, že som na seba nesmierne pyšná, pretože som v takomto čase ešte stále zdravá. Zásluhu tomu však z veľkej časti pripisujem mojej veľkej obľube cesnaku a čili, či vlastne všetkému pálivému. 

Keďže radšej vypekám a vyváram ako behám po doktoroch, dala som si tú námahu a spísala si zoznam superpotravín, ktoré som zahrnula do jedálnička v tomto čase. Okrem toho, však nemôžem dopustiť na moje tri najobľúbenejšie tekuté zlatíčka, ktoré okrem svojich super schopností a úžasnej chuti, sú aj fantastickým (nielen vianočným) darčekom. A verte mi, že nie je nič krajšie, ako obdarovať milovaných takouto delikatesou, navyše ručne vyrobenou vami.

A keďže mám rada veci, ktoré fungujú a veci, ktoré sú chutné, rada ich kombinujem dokopy. Preto by som vám chcela predstaviť moje tajné zbrane, ktorými si dopujem imunitu. Tieto recepty nemajú nič špeciálne, najmä ak hovoríme o bezlepkovej diéte (sirupy sú prirodzene bezlepkové, pri omáčkach si ale treba dávať pozor), no ich chuť a farba rozjasní nejeden upršaný deň.

Ako si isto všimnete, množstvo v receptoch je uvedené na väčší objem, pretože ja jednoducho milujem zaváranie a všetko si škrečkujem do špajze. Takže pokojne si množstvo surovín prispôsobte sebe a uberte aj polovicu. Viete, keby bolo na mne, tak zaváram všetko a všade :D 


A už len posledná infoška na záver - keďže nám dnes volali z jednej lodnej spoločnosti, čoskoro už znovu vyplávame, tak sa uistite, že sledujete aj stránku na FB, kde budú všetky fotky, pikošky a fotky zo zákulisia - mojej lodnej cukrárne, nakoľko na lodi veru nie je toľko času na písanie prípevkov :)  


Citrónovo - zázvorový sirup


V lete zvyknem robiť čistý citrónový sirup, ktorý je fantastický do limonád a ľadových čajov. V jesennom a zimnom období sa prikláňam aj k zázvoru, ktorý zas príjemne zahreje. Navyše v kombinácii s citrónom je to fajnová vitamínová bomba - aspoň sa o to snažím, celú šťavu zohrievam len toľko, aby sa cukor rozpustil a takú horúcu ju nalievam do fliaš. Ďalej už nezaváram, horúca šťava sa väčšinou o zvyšok postará.  




Na približne 9 l sirupu budeme potrebovať: 

Čas prípravy: 30 - 60 min (závisí od rýchlosti žmýkania šťavy)               


3 kg citrónov
3 - 4 kg cukru (môžete použiť 2 kg bieleho a 2 kg trstinového cukru)
1,5 kg zázvoru
1 l vody

1. Citróny ošúpeme a rozmixujeme. Zmiešame s pol litrom vody a necháme odstáť asi 2 hodiny. 
2. Šťavu vyžmýkame cez plátno - na túto časť, využívam mocné ruky môjho chlapa ;). Zázvor očistíme a rozmixujeme v mixéri na drobno


3. Citrónovú šťavu zmiešame so zvyškom vody, pridáme zázvor, cukor a zohrievame len toľko, aby sa cukor rozspustil a sirup bol dostatočne horúci. 
4. Rozlejeme do zaváraninových fliaš, uzavrieme a necháme mierne vychladnúť. Potom fľaše otočíme hore dnom a necháme vychladnúť úplne. 

Citrónovo - levanduľové želé


Pri tomto recepte som sa inšpirovala mätovým želé, ktoré som používala na lodi. Pointou tohto želé nie je si ho natrieť na vianočku s maslom, ale dochutiť - na tých rezoch mi kôpka tohto želé pripomínala akúsi zelenú čerešničku na torte plnú chuti.

Preto môžete toto želé použiť tiež ako kyslastú polevu na vrchu koláča, či ho v tenkej vrstvičke natrieť medzi piškóty akýchkoľvek rezov ako ozvláštnenie a osvieženie koláča v jednom. A keďže ja milujem kyslé džemy v lineckom pečive, tento rok toto želé použijem práve tam. 


Na približne 2 l želé budeme potrebovať:

Čas prípravy: 30 - 40 min (závisí od rýchlosti žmýkania šťavy)

2 kg citrónov s chem. neošetrenou kôrou
1, 5 kg cukru
0,5 l vody  
2 PL sušenej levandule
3 balíčky pektínu (ja som použila Gelfix super 3:1)
 
1.  Citróny poriadne umyjeme, kôru nastrúhame a ošúpeme. Dužinu rozmixujeme a šťavu vytlačíme - opäť som využila silné ruky môjho chlapa. 
2. Medzitým uvaríme vodu v ktorej vylúhujeme 1 PL levandule. Čaj scedíme, zmiešame s citrónovou šťavou, pektínom (postupujte podľa návodu na obale) a cukrom a privedieme k varu.
3. Do hotového želé vmiešame citrónovú kôru, zvyšnú levanduľu a rozdelíme do menších zaváraninových skiel. Naraz toho veľa nespotrebujeme, preto použite naozaj čo najmenšie sklá. 
4. Dobre uzavrieme, otočíme hore dnom a necháme vychladnúť. 

Sladká čili omáčka s cesnakom 


Tak toto je u nás doma absolútny favorit! Nielenže som nadšená vzhľadom omáčky, no tá chuť je úplne božská. Je príjemne pikantná, plná cesnaku a sladkosť s kyslosťou je úplne vyvážená. Potvrdzuje to aj fakt, že na našej poslednej domácej párty zmizla skoro celá fľaša a to sme boli len desiati.

Tak nás zmaniačila, že si ju dávame dokonca aj na chlieb so šunkou, no rovnako fantasticky sa hodí aj k syrom - najmä tým zrejúcim, grilovanému kuraciemu mäsu či čomukoľvek k čomu máte radi pikantné. 

Na približne 7 -8 litrov omáčky budeme potrebovať: 

Čas prípravy: približne 1 hodina

5 veľkých cibulí
500 ml vody + 100 ml 
1 - 1,25 l jablčného octu
300 g čerstvého zázvoru
3 veľké hlavičky cesnaku
50 g sušeného a drveného čili
2 kg cukru
1 ČL soli


1. Cibule očistíme a nakrájame. Vodu nalejeme do väčšieho hrnca a zovrieme. Pridáme nakrájanú cibuľu a zovrieme.

2. Medzitým si očistíme zázvor, ktorý nastrúhame a zmiešame so 100 ml vody. Šťavu vytlačíme a suchú časť zázvoru odložíme na bok. Cibuľovú zmes rozmixujeme do hladka ponorným mixérom, zmiešame s cukrom, octom, zázvorovou šťavou, čili a privedieme k varu. 
3. Očistený cesnak nastrúhame na jemno. Keď čili zmes začne vrieť, vmiešame do nej nastrúhaný cesnak a odstavíme z ohňa.
4.  Horúcu zmes hneď rozlejeme do fliaš a dobre uzavrieme.

TIP NA PRÍPRAVU

Vytlačený zázvor určite nevyhadzujte, stále sa z neho dá ešte pripraviť fantastický čaj. 

Všetky tieto zaváraniny vám vydržia tak do roka, uskladnené na tmavom a suchom mieste v špajzi. Aj keď musím povedať, že čili omáčka vydržala len 3 mesiace - hneď sme ju zjedli :D 

Teším sa na vaše komentáre, zdieľania či páčiky (lajky) a v prípade akýchkoľvek otázok ma neváhajte kontaktovať :) Krásnu a hrejivú jeseň priatelia! :)

Vaša Peťa   
      

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára