Stránky

16. októbra 2016

Tradične netradičné posúchy (bez vajíčka)


Tento úvod by som veľmi rada začala so slovami...."Posúchy mojej babky" alebo "Moja babka zvykla pekávať takééééé obrovské posúchy, že pokryli celú platňu", no bohužiaľ nemala som to šťastie, zažiť toľko pečených dobrôt od mojej babky. Najviac sa mi do pamäte vryl bratov čokoládový kamión, ktorý mu upiekla k 5. narodeninám a my sme celý jeho náklad ládovali dva dni :D Alebo to, ako sme sa o babkine ruže zo sušeného mlieka mohli na letnej rodinnej oslave pobiť aj do krvi, tá chuť za to určite stála. Nanešťastie sa ten recept niekde stratil. 

Ako som neskôr rástla a moja láska k pečeniu sa prehlbovala, tým viac som lovila v spomienkách a babkiných tortách. Je mojou akousi podvedomou inšpiráciou pri pečení a doteraz je mojím snom vedieť piecť tak dobre, ako to vedela len babka. A taktiež byť inšpiráciou pre druhých, akou mi bola moja babka. Vlastne, veď preto aj vznikol tento blog. Tento týždeň to bude už 13 rokov, čo moja najdrahšia babka odišla medzi anjelov.  A ja som sa rozhodla nasledujúci článok venovať jej pamiatke. 

Inšpiráciu na tieto posúchy som našla v spomienkach na minuloročné leto a plavby po francúzskom Rhone. V menu sme mali šalát s karamelizovanými hruškami a modrým roquefortom, ktorý moja kamarátka vedela pripraviť tak, že som sa oblizovala aj za ušami. A nakoľko som si nakúpila cibule ako naozaj, pôvodný nápad cibuľového čatní vystriedal cibuliakový posúch. Ešte zvyšok syru s modrou plesňou a šup do rúry. 



Tieto posúchy majú hneď niekoľko výhod. Sú spratné, takže si ich so sebou môžete zobrať kamkoľvek ako obed či ako snack na cesty. V ceste nie je žiadne vajíčko, takže sú o to ľahšie - aj keď ja som to hneď vyvážila druhým posúchom, ktorý som, bez servítky, zožrala. A poslednou, azda tou najlepšou, výhodou je ich chuť - aj zarytý odmietač cibule si bude od vás pýtať dupľu.

Na 10 stredne veľkých posúchov budeme potrebovať:

Čas prípravy: 40 min          Čas pečenia: 20 min            Teplota pečenia: 190°C

400 + 100 g bezlepkovej múky
150 ml teplej vody 
150 ml teplého plnotučného mlieka
2 PL olivového oleja
2 PL jablčného octu
1 kocka čerstvého droždia
2 PL cukru
2 PL jablčnej vlákniny
1 ČL soli

Plnka:
1 kg očistenej cibule
2 PL cukru
2 PL bravčovej masti
3 PL oškvarkov alebo slaniny
300 g syru s modrou plesňou (roquefort, Niva, ...)

1. Rozohrejeme rúru. V miske zmiešame 400 g múky, vlákninu, soľ a 1 PL cukru. V druhej miske zmiešame vodu, mlieko, zvyšný cukor a droždie a všetko dobre vymiešame. Necháme kysnúť. 
2. Vykysnutý kvások vmiešame k múke spolu s jablčným octom a olejom. Vypracujeme na hladké cesto a zakryté necháme kysnúť asi 30 min. 
3. Oškvarky alebo slaninu osmažíme do chrumkava, vyberieme na tanierik. Cibuľu nakrájame na jemné pásiky alebo drobné kocky. 
4. K vypečenému tuku pridáme zvyšnú bravčovú masť a cibuľu osmažíme do zlatohneda. Pridáme cukor a necháme ho skaramelizovať. Oškvarky vmiešame do zmesi a odložíme nabok, aby plnka mierne vychladla. 


5. Syr si nastrúhame na jemno alebo ho len rozdrvíme a odložíme nabok. Vykysnuté cesto vymiešame so zvyšnou múkou na pevnejšie cesto a rozdelíme na 10 rovnakých častí. 
6. Každú časť vyvaľkáme do guľky, z ktorej potom vytvarujeme placku. Preložíme na plech vystlaný papierom na pečenie a navrch rovnomerne rozložíme cibuľovú zmes, ktorú posypeme rozmrveným syrom.
7. Posúchy necháme chvíľku kysnúť na plechu. Vykysnuté ich upečieme v rozhorúčenej rúre a podávame. 
8. Najlepšie chutia čerstvé a chrumkavé s porciou čerstvého zeleného šalátu. 
 

TIP NA PRÍPRAVU

Upečené posúchy skladujeme v chladničke najviac 3 dni. Pred každou konzumáciou odporúčam posúchy zohriať pod grilom - budú znovu chrumkavé a aj lepšie chutiť (ako každé bezlepkové pečivo). 

Krásne jesenné pečenie :)

Vaša Peťa 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára