Stránky

7. októbra 2016

Levanduľová láva (koláčik)


Na čokoláde ma vždy neuveriteľne fascinuje, ako málo stačí, aby nás upokojila, rozveselila či dala do pohody. Túto schopnosť nepochybne umocňuje jej tekutá horúca forma (u mňa vo väčšine prípadov s kvapkou likéru a horou šľahačky), ktorá úžasne zahreje aj v takýchto chladných dňoch. 

Okrem môjho obľúbeného Bailey´s likéru, ktorý pchám do čokolády takmer pravidelne, z času na čas rada pridám do čokolády aj nealkoholické chute. Hoci som veľkým zástancom alkoholu v dezertoch, najmä v tých čokoládových, pretože s alkoholom je jednoducho každé jedlo či dezert na vyššej úrovni - no nie kvôli samotnému alkoholu ale kvôli tej úžasnej chuti. A o tom, že rada používam alkohol v dezertoch by vám mohli rozprávať všetci barmani z lodí, kde som pracovala. Už po týždni ma podozrievali, že všetok alkohol, ktorý som brala z baru, nejde do koláčov :D 

Aby som sa ale vrátila k podstate, dnes som pre zmenu siahla po nealkoholickej voňavej sušenej levanduli (potravinárskej), ktorú som si kúpila ešte počas minuloročných vianočných trhov v Kone. Dokonca aj môj chlap ma pochválil, že jej chuť v koláči je veľmi príjemná a osviežujúca. Pfuuuu a od takého milovníka sladkého je to už čo povedať! :)  

Ak rozmýšľate, kde takú levanduľu zoženiete, nemusíte si lámať hlavy. Ľahko si ju objednáte z internetu alebo pokojne použite aj tú vašu - sušenú zo záhradky. Táto levanduľa (lekárska) síce možno nebude mať tak výraznú arómu ako potravinárska, no pridajte jej o lyžičku viac ako v recepte a rozdiel spoznáte možno len preto, že ste koláčik piekli vy. 

No ak sa vám to aj tak nepozdáva, pokojne ju nahraďte škoricou, perníkovým korením, štipkou mletého čilli či svojím obľúbeným likérom. Skrátka hocičím, čo máte doma v špajzi. Ono zážitok je to tak či tak

Nuž ale dosť bolo slov, hor sa do pečenia!

Na 2 väčšie koláčiky (s priemerom asi 10 cm) budeme potrebovať:

Čas prípravy: 15 min              Čas pečenia: 8 - 9 min             Teplota pečenia: 195°C

125 g tmavej kvalitnej čokolády
125 g masla
100 g cukru
1 ČL vanilkového exktraktu
1 ČL soli
2 vajíčka izbovej teploty (veľkosť L)
30 g bezlepkovej múky
30 g kvalitného holandského kakaa

1. Rúru zapneme a čokoládu s maslom roztopíme nad vodným kúpeľom. Časť masla si necháme bokom na vymastenie formičiek.
2. Vajíčka zmiešame s cukrom a vanilkou (iba premiešame, nešľaháme!) a primiešame k roztopenej čokoláde. 


3. Múku premiešame s kakaom a soľou. Misky si vymastíme a vysypeme kakaom. Kakaovo - múčnu zmes primiešame k tej čokoládovej a cesto je hotové. 
4. Cesto rozdelíme do formičiek a upečieme v rozhorúčenej rúre. Stred bude stále trošku trasľavý, no tak to má byť. 
5. Koláčiky necháme asi 5 min schladnúť vo formičkách. Opatrne ich obrežeme nožom, priklopíme tanierikom a prevrátime. Podávame horúce  s horúcim ovocím alebo vanilkovou zmrzlinou. 




TIPY NA PRÍPRAVU

Ak doma nemáte bezlepkovú múku, môžete pri príprave tohto dezertu múku úplne nahradiť kakaom. Dezert však bude horkejší, preto pridajte aj viac cukru - zo 100 g na 125 g. 

Ďalší tip je podľa mňa najlepší a bude sa vám hodiť, ak ste notorický čokoholik ako ja alebo na druhý deň čakáte návštevu a chceli by ste sa trošku blysnúť ;). Pripravte si dvojnásobné množstvo a to, ktoré hneď nespotrebujete, preložte do cukrárskeho vrecka (alebo akéhokoľvek pevného). Dobre uzavrite a odložte do chladničky. Ďalší deň už len odstrihnite špic, naplňte formičky a upečte. 
 
Čím menšie nádobky použijete, tým kratšia by mala byť aj doba pečenia a naopak, čím je miska väčšia, tým dlhšie pečieme, no nepridávajte príliš veľa minút. Stred by mal byť horúci, no stále tekutý.  

Určite si vyberte misky na pečenie, nádobky na suflé alebo hocijaké iné misky, ktoré nie sú nijako a ničím spojené. Ak by ste ich piekli napríklad v mafinovej forme, pri vyklápaní by sa vám zbytočne rozbili a roztiekli. (Nehovorím, že je to pravidlo, no na prvý krát mafinový plech určite neodporúčam)

Teším sa vaše lajky, komenty, zdieľania a spätnú väzbu! :)

Vaša Peťa 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára