Stránky

10. januára 2017

Šťavnaté marhuľové knedlíky


Ako sa hovorí, všade dobre, no doma najlepšie. Včera neskoro večer som sa po mesiaci a pol vrátila z Amsterdamu do prázdneho bytu. V tú chvíľu som nemyslela na nič, len na svoju posteľ, takže v tom momente ma netrápila prázdna chladnička. Asi si však viete predstaviť, ako sa mi ráno chcelo ísť do tých mrazov. 

Cesta do obchodu mi prišla ako cesta na severný pól - dlhá a mrazivá. Avšak nakúpila som čo som chcela (viac toho bolo čo som nechcela, ale to je tak keď ide človek hladný do obchodu) a vrátila sa domov. 

Vždy keď sa vrátim zo zahraničia, zvyknem si uvariť obľúbenú jednoduchú hrachovú polievku s cesnakom, ktorá mi pripomína domov. Nebolo tomu inak ani teraz, avšak nevedela som čo s hlavným chodom. Ani neviem prečo, ale do očí mi padla moja najstaršia cukrárska kniha, v ktorej sa cukru pridáva toľko, koľko vajcia vážia a náhodne ju otvorila. 

Viem, možno to neznie nejako dôveryhodne, ale aj napriek tomu, že tá kniha je plná starých komunistických fotografií, ktoré v niektorých momentoch vyzerajú ozaj divne, je to hotový poklad plný základných slovenských sladkých receptov. 


A ľaľa ho! Knedlíky a tvarohové cesto. Normálne nemám rada sladké na obed, no dnes som sa nevedela týchto knedlíkov nabažiť. Naposledy som tieto knedlíky jedla lepkové, takže celý recept som prerábala a s výsledkom som nadmieru spokojná. 

Knedlíky sú fajnové, maslové a hlavne šťavnaté. Neuveriteľne variabilné, jednoduché, zdravé a ak vám niečo zvýši, hoďte to do mraziaka a máte domáci polotovar na časy keď sa vám nebude chcieť variť :) V skratke úžasné! 

Na asi 28 - 30 knedlíkov budeme potrebovať:

Čas prípravy: 15 min                      Čas varenia: 7 - 8 min

500 g jemného tvarohu (nie hrudkovitého)
2 PL jablčnej vlákniny
50 g vanilkového cukru
30 g cukru (hnedého alebo obyčajného)
115 g mäkkého masla 
100 g kukuričnej alebo bezlepkovej krupice Novalim 
300 g bezlepkovej múky Promix PK špeciál + na vaľkanie
4 vajíčka (veľkosť L)
kôra z 1 chemicky neošetreného citróna

Plnka:
cca 500 g zaváraných marhúľ (alebo iného ovocia)
2 ČL mletej škorice

Na dokončenie:
Roztopené maslo
Opražené mleté orechy (mandle alebo lieskovce)
Práškový cukor podľa chuti 


1. Marhule scedíme. Všetky suroviny na cesto zmiešame mixérom v miske na hladkú hmotu. Necháme odstáť asi 5 - 7 min. 
2. Scedené marhule preložíme do misky a premiešame so škoricou. Dosku na vaľkanie poprášime múkou a odpočinuté cesto dobre premiesime. Ak sa príliš lepí, pridáme múku, avšak nie píliš, cesto by malo ostať aspoň trochu lepkavé. 
3.  Vytvarujeme valec, ktorý nakrájame na 30 kúskov. Každý kúsok vytvarujeme do placky, do ktorej zabalíme kúsok marhule. Dbáme hlavne na to, aby každý knedlík bol dobre uzavretý a cesto bolo okolo ovocia rovnomerne uťapkané. 
4. Vodu v hrnci zovrieme. Do vriacej vody poukladáme prvú dávku knedlíkov prikryjeme pokrývkou a stíšime plameň. Keď začne voda znovu vrieť, stopneme si čas varenia.
5. Mleté orechy zmiešame s cukrom. Hotové knedlíky preložíme na tanier, polejeme maslom, posypeme sladkou orechovou zmesou a ihneď podávame. 


TIP NA PRÍPRAVU

Knedlíky sú najlepšie čerstvé, takže vždy si uvaríme len to, čo práve chceme zjesť. Zvyšok poukladáme na dosku a zamrazíme. Zmrazené knedlíky preložíme do nádobky alebo vrecka a vrátime späť do mrazničky. Takto uskladnené nám knedlíky vydržia aj 2 mesiace. 

VARIANTY

Kakaové
- 2 PL múky nahradíme 2 PL kakaa. Ako plnku môžeme použiť ovocie zmiešané z kúskami čokolády alebo čokoládovú nátierku s kúskami čokolády. 

Makové (orechové)
- 150 g bezlepkovej múky nahradíme 150 g mletého maku. Ako plnka sa výborne hodia zavárané (alebo čerstvé) višne alebo višňový džem.  
Mak môžeme nahradiť akýmikoľvek inými mletými orechami. 

Malé sladké knedlíčky 


- výborne sa hodia do ovocnej polievky, alebo ich môžeme zjesť aj také posypané cukrom, tvarohom a ovocím. 
- z cesta vytvarujeme malé guľky (priemer asi 2 cm) a uvaríme. Hotové guľky polejeme roztopeným maslom a obalíme v sladkej orechovej zmesi. Servírujeme ich s porciou čerstvého alebo zaváraného ovocia alebo ovocnou omáčkou či polievkou. 

Fantastickú zábavu pri varení a ešte väčšiu pri vyjedaní vám prajem kamoškovia :) Aby ste do nového roka vykročili plní energie a zdravia :) 

S láskou 

Vaša Peťa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára